Mere og mere af vores tid bruger vi online, på sociale medier eller hjemmesider. Alt fra nyheder, til underholdning, shopping og viden finder vi på forskellige onlineportaler.
Af den grund er det så essentielt for alle mennesker at have styr på indretningen af de sociale rum. Har man en hjemmeside, en online profil eller flere, skal der være styr på indretningen af dem.
Vi kender alle sammen til at besøge en ven, hvor rodet hober sig op. Helt ufrivilligt begynder man at tænke visse tanker i hovedet. Det samme gør vi online. Og det skal du for alt i verden undgå, hvis du ønsker du aktivitet online.
Kritiske blikke online
Den “nye” onlinevirkelighed er ikke mere ny, besynderlig eller skræmmende, end at man kan trække en masse tråde fra den over i vores mere analog virkelighed.
Forestil dig fx, at du går på en gade i en by du ikke kender. Pludselig ser du en butik, hvor de sælger vaser som du finder interessante. Da du kommer ind i butikken, er sælgeren ubehøvlet og forvirret. Butikken er rodet. Priserne synes at skifte efter sælgerens humør. Sådan en butik har af helt åbenlyse årsager svært ved at skabe profit.
Butikken mangler orden og troværdighed. Disse samme dyder skal en onlineplatform også have. Noget et designbureau i København er eksperter i at give deres kunder.
Når vi er online som forbruger, læsere eller blot surfere, har vi mindst lige så kritiske blikke som vi på gaden. Hvis hjemmesiden ser gammel ud, hvis den ikke er brugervenlig, hvis den mangler troværdighed, så flygter vi med det samme igen.
Særligt online hvor vi kender historier om mennesker, der er blevet snydt for svimlende, beløber ved at opgive bankoplysninger til svindlersider mm., gør os ekstra forsigtige.
Derfor skal du sætte lige så høje krav til din online orden og troværdighed, som du gør i den analog verden.
Indretning med en rød tråd
Næste skridt er at indrette med en rød tråd. Ikke kun fordi den røde tråd styrker den troværdighed, men også fordi den gør det mere behageligt for den besøgende at følge siden, profilen mm.
En rød tråd på en profil på et socialt medie kunne være noget som at lave opslag med samme tema. Det kan være en rejseprofil, en madprofil osv.
Den besøgende har nemmere ved at danne sig et overblik og forstå, hvad der foregår på siden. Samme gør sig også gældende for en onlineshop. Hvis der er for mange produkter, smidt ud på et stort udvalg af undersider, skræmmer der kunden væk.
Desuden skal den røde tråd gerne være til stede på en hjemmeside eller webshop ved et bestemt design e.l. Som en webshop har man formentlig et logo, hvori der indgår nogle farver. Disse farver er oplagte til at beklæde jeres webshop, så kunderne altid ved på hvilken side de er i gang med at shoppe på.